Kotiseutuyhdistys

KIURUVEDEN KOTISEUTUYHDISTYS RY

Vuosi 2017 on Kiuruveden Kotiseutuyhdistys ry:n 70-juhlavuosi, puheenjohtajana ja rahastonhoitajana jatkaa Kaija Rantanen, varapuheenjohtajana Asko Kärkkäinen, muut johtokunnan jäsenet Jaana Autio, Antero Huttunen, Olavi Juntunen, Teija Ratinen, Ari Ruotsalainen, Jouko Tenhunen ja sihteeri Helena Turunen.

KIURUVEDEN KOTISEUTUYHDISTYS RY
TOIMINTAKERTOMUS 2016
JOHTOKUNTA

Johtokunnan jäsenet vuonna 2016 olivat Kaija Rantanen (puheenjohtaja ja rahastonhoitaja), Asko Kärkkäinen (varapuheenjohtaja), Jaana Autio, Antero Huttunen, Pirjo Kulhomäki, Jouko Tenhunen, Olavi Juntunen, Ari Ruotsalainen ja Helena Turunen (sihteeri). Johtokunta kokoontui toimintavuoden aikana 6 kertaa sekä kevät- ja syyskokoukseen.

TOIMINTA

Kotiseutuyhdistyksen kotisivujen tekemistä jatkettiin.

Osallistuttiin museon avajaisiin sunnuntaina 29.5.2016 Kotiseutuyhdistys järjesti lapsille perinnepajan, Olavi Juntunen toi mukanaan tarvikkeet ja teetti pajupillejä, Pirjo Kulhomäki toi tarvikkeet, teetti käpylehmiä ja niille aitauksen.

Kotiseutujuhlassa 24.7.2016 juhlapuhujana oli tietokirjailija Jouko Kokkonen, Pentti Happo huolehti äänentoistosta, esiintymässä olivat Kiuruveden Naislaulajat ja Harmonikan soittajat, juontajana toimi Teija Ratinen Valma Remeksen hahmossa. Pullat tilattiin Iltalypsystä, kahvit keitettiin käsityökeskuksessa ja tarjottiin museon pihalla, penkit laitettiin paikoilleen sunnuntaiaamuna. Juhlassa oli mukana 80 henkilöä.

Puheenjohtaja Kaija Rantanen ja sihteeri Helena Turunen osallistuivat 5.-7.8.2016 valtakunnallisille kotiseutupäiville Kajaanissa, joiden teemana oli Tienviitta tulevaisuuteen. Perjantaina ilmoittautuminen oli Kaukametsän kongressi- ja kulttuurikeskuksessa, jossa myös iltapäivällä oli Suomen Kotiseutuliiton vuosikokous, sitä ennen osallistuttiin Kotiseutumarkkinoille ja Torilounaalle Kajaanin Raatihuoneentorilla. Illalla oli näytös Kajaanin linnan valtauksesta ja linnan pyrotekninen räjäytys Kajaanin linnassa ja Rantapuistossa.
Lauantain retkipäivänä he osallistuvat Oulunjärven kierrokselle, jolla tutustuttiin mm. Melalahden kylään, Hakasuolla edelleen toimivaan myllyyn, Manamansalossa Kassu Halosen Taidetaloon, jossa syötiin talon isännän valmistama lounas ja katsottiin näyttelyitä. Alassalmen lossin kautta ajettiin Vuolijoelle, jossa vierailtiin harmaakivikirkossa ja Riihipiha-museossa, jossa nautittiin kotiseutuyhdistysten tarjoamat päiväkahvit. Museoalueen rakennukset ilmentävät kainuulaista pihapiiriä 1800- ja1900-luvun vaihteessa.
Illalla Kotiseutugaala oli Kainuun ammattiopiston ravintolassa, juhlassa esiintyi Panleino-kvartetti, joka on Eino Leinon runouden ja hänen runoihinsa sävelletyn musiikin sanansaattaja Suomessa ja maailmalla. Illan juonsi museonjohtaja Antti Mäkinen, ohjelmassa oli juhlaillallinen, Kajaanin kaupungin ja Kainuun liiton tervehdykset, kutsu vuoden 2017 Kotiseutupäiville Jyväskylään sekä Kotiseutuliiton puhe ja kotiseututyön ansiomitalien jako.
Sunnuntaina oli ekumeeninen jumalanpalvelus Rantapuistossa ja Tervasoutunäytös Tervakanavalla sekä kirkkokahvit Keskusseurakuntakodilla.

Kotiseuturetki Kiuruvedellä sunnuntaina 18.9.2016 suuntautui Honkarannalle, retkelle lähdettiin linja-autoasemalta klo 12 ja linja-auto oli täynnä. Eila Laukkanen ja Paula Tikkanen kertoivat linja-autossa kylän historiasta ja nykypäivästä, retken tutustumiskohteena oli ensimmäiseksi Hingunniemi, jossa Timo Vääränen kertoi koulun toiminnasta, sen jälkeen vierailtiin Niemelän puutarha, josta oli vaikea saada retkeläisiä pois, siellä oli niin paljon katseltavaa. Laukkasen pihassa ihasteltiin sieltä avautuvaa maisemaa Kiurujärvelle, Honkarannan majaa katsottiin ulkoapäin ja kuultiin sen vaiheista, Honkaniemessä Anitta ja Hannu Kemppaisen pihassa tutustuttiin vanhaan asuinrakennukseen, sieltä tullessa katsottiin Jussi Auliksen ulkoateljee, sitten ajettiin tutustumaan Luupujoen varteen ja lopuksi juotiin kahvit Sinisessä Helmessä ja kuultiin Hankaniemen tilan vaiheista. Matkalla keskustaan pidettiin arpajaiset, jossa oli paljon lahjoitettuja voittoja mm. savolainen ruokakirja, kylttejä ym. pientä tavaraa. Retki onnistui jälleen hyvin, linja-autossa 54 retkeläistä.

Kotiseutuyhdistyksellä oli Kiuruveden kirjaston lehtilukusalin valvonta maalis-huhtikuussa ja heinä-elokuussa.
Lasten perinnepäivä järjestettiin Kiuruveden käsityökeskuksessa lauantaina 3.12.2017 klo 10-14 yhteistyössä käsityökeskuksen kanssa. Päivän aikana aikuiset ja lapset tekivät yhdessä joulukoristeita järviruokosta, osallistujia oli neljä aikuista ja 8 lasta.

TOIMINTAKERTOMUS 2015

JOHTOKUNTA

Johtokunnan jäsenet vuonna 2015 olivat Kaija Rantanen (puheenjohtaja ja rahastonhoitaja), Asko Kärkkäinen (varapuheenjohtaja), Jaana Autio, Antero Huttunen, Pirjo Kulhomäki, Jouko Tenhunen, Olavi Juntunen, Ari Ruotsalainen ja Helena Turunen (sihteeri).  Johtokunta kokoontui toimintavuoden aikana 5 kertaa sekä kevät- ja  syyskokoukseen.

TOIMINTA

Kotiseutuyhdistyksen kotisivujen tekemistä jatkettiin.

Kotiseutuyhdistys huolehti Kiuruveden kulttuuritalon narikasta huhtikuussa.

Osallistuttiin museon avajaisiin sunnuntaina 14.6.2015 Olavi ja Anna-Maija Juntunen tekivät työnäytöksenä varpuvispilöitä ja jokunen kävijä opetteli myös itse tekemään vispilän, kävijöitä avajaispäivänä oli 90 hlöä.  Pirjo Kulhomäki, Helena Turunen ja Kaija Rantanen osallistuivat myös tapahtumaan.

Kiuruveden Kotiseutuyhdistys osallistui Variksenpelätin kilpailuun ja näyttelyyn Kiuruveden käsityökeskuksen pihalla 11.-19.7.2015. Pirjo Kulhomäki, Kaija Rantanen, Helena Turunen ja Olavi Juntunen osallistuivat Eko-Einarin tekemiseen ja Olavi huusi sen Heinähuvit-tapahtuman yhteydessä olleessa huutokaupassa itselleen.

Kotiseutujuhlassa 12.7.2015 oli mukana 120 henkilöä. Tervehdyssanat lausui Jouko Tenhunen, juhlapuhujana oli kansanedustaja Hannakaisa Heikkinen, musiikkia esittivät Hilda Kilvensalmi, Rianna ja Mirella Penttinen, jotka lauloivat yhdessä ja erikseen sekä Anna-Mari Svärd, joka säesti tyttöjä ja yhteislaulun, runoja lausui Leila Närhi-Murtorinne ja juhlan juonsi Sirkku Kaikkonen, äänentoistosta huolehti, kuten monena vuonna aiemminkin, Pentti Happo ja lopuksi kiitokset esitti pj. Kaija Rantanen.

Kahvitarjoilu alkoi klo 12, kahvin keittivät käsityökeskuksella Kaija, Pirjo ja Helena, tarjoiluun museolla osallistui myös Anna-Maija Juntunen.  Juhlassa vietettiin hiljainen hetki Heikki Väisäsen muistoksi.

Kaija Rantanen ja HelenaTurunen osallistuivat 7.-9.8.2015 Valtakunnallisille  kotiseutupäiville Espoossa, jossa teemana oli Rakkaudesta kotiseutuun. Kotiseutupäivien avajaiset olivat perjantaina ostoskeskus Sellossa Leppävaarassa, ilmoittautuminen oli Sellon kirjastossa ja keittolounas ennen Sello-salissa pidettävää vuosikokousta ulkona aurinkoisella pihalla.  Lauantaina he osallistuivat Kartanoiden Espoo -retkelle, jolla vierailtiin neljässä espoolaisessa kartanossa tai pihapiirissä: Espoon kartanon, Aurora Karamzinin asuinpaikkana tunnetussa Träskändan kartanon puistossa hänen hovinaisensa kertoi 1800-luvun loisteliaasta seuraelämästä, kartanokylpylä Kaisankodissa nautittiin lounas ja Espoon kaupungin edustustilana toimivassa Gumbölen kartanossa juotiin kahvit ja tavattiin Espoon kaupunginjohtaja.

Lauantai-iltana osallistuttiin Espoo-Gaalaan uudella Opinmäen kampuksella, joka otettiin käyttöön tällä kotiseutugaalalla.

Kotiseuturetki sunnuntaina 20.9.2015 suuntautui Ryönänjoelle, retkelle lähdettiin linja-autoasemalta klo 12 ja linja-auto oli täynnä.  Ari Ruotsalainen kertoi linja-autossa kylän historiasta ja nykypäivästä, hän oli tehnyt ja monistanut karttoja retkikohteesta. Jaana Autio keräsi retkimaksut linja-autossa ja jakoi karttoja retkeläisille.  Heikkisenahossa Pirjo Kulhomäki oli auttamassa kahvitarjoilussa Pirjo ja Pertti Lindiä, jotka kertoivat myös tilan historiasta.  Arvat myytiin ja arvottiin Heikkisenahossa, pääpalkintona oli Tuija Peltolan lahjoittama maalaus.

Tuulikki Kärkkäinen järjesti 27.9.2015 jumalanpalveluksen jälkeen Juho Pöksyläisen haudalla tilaisuuden, koska hautakivi oli kunnostettu ja kahvitilaisuuden sen jälkeen Seuratuvalla, tilaisuuteen osallistuivat Kaija Rantanen, Helena Turunen, Antero Huttunen ja Jouko Tenhunen.

Kaija Rantanen osallistui Kulttuuria tehhään yhessä -seminaariin Iisalmessa torstaina 12.3.2015.  Helena Turunen ja Kaija Rantanen osallistuivat kotiseutukasvatus kouluihin tilaisuuteen Iisalmessa to 8.10.2015 ja Taiteesta tuotteeksi –hankkeen blogikoulutukseen 15.12.2015  Kiuruveden kulttuuritalossa.